– Aldri en kjedelig dag på jobb

På Sognefjellet har drift- og vedlikeholdsarbeiderne fra Mesta en variert arbeidshverdag i svært spektakulære omgivelser

– Her rekker du ikke å bli lei, og det er aldri en kjedelig dag på jobb, sier Ola Lyngved. Vi møter ham på Nord-Europas høyeste fjellovergang Sognefjellet, hele 1440 meter over havet. Det er en sen oktoberdag i strålende sol, og Jotunheimens fjelltopper viser seg fra sine beste sider. Men snøen er like rundt hjørnet, og Lyngved er her for å inspisere veien før vinteren setter inn.

– Nå er brøytebilene klare, så vi skal få kjørt litt før veien blir vinterstengt, sier 55-åringen fra Skjåk. Han har jobbet i Mesta siden 2003, da Mesta ble til. Før det var han ansatt i Vegvesenet.

Som arbeidende bas er Lyngved kontaktleddet mellom kontoret inne og de ansatte ute – en slags arbeidsformann. Og selve arbeidsoppgavene skifter med årstidene.

mesta_sognefjellet_007.jpg

 – Nå om høsten er det utbedring av feil, sjekking av skilt og brøytestikker, og eventuell restikking, samt vedlikehold av utstyr. Om vinteren er det snøgraving, brøyting, strøing og salting som tar mesteparten av tiden. 

 Her på Sognefjellet er veien vinterstengt, men om våren skal den åpnes. I år var det ni meter snø, og fresingen før åpningen tok hele fire uker.

 Ute hele året 
– Så går vi over til feiing og renhold, og tar ned brøytestikk igjen. Og om sommeren er det gressrensk og stikkkrenneutskiftning som gjelder, i tillegg til kantslåttjobbing – å slå gresset langs veikanten og i grøften for å bedre sikten. Hovedoppdragsgiver er Vegvesenet, men Mesta tar også oppdrag for private, som etabler av tomter og drift av småanlegg, forteller Lyngved.

Du ser ikke på klokka, det har du ikke tid til. Og du rekker ikke å bli lei av en oppgave før det er noe nytt å begynne med, så det blir aldri kjedelig.

Ola Lyngved (55) bas i Mesta Drift og vedlikehold

Dessuten er det fint å få arbeide utendørs. Og å få bruke kroppen, selv om arbeidet til tider kan være tungt.

 – Som bas blir du et kontaktledd ut mot publikum også, på godt og vondt. I går fikk jeg for eksempel en telefon om at det var litt glatt i en sving i Skjåk, smiler Ola. 

Må være tålmodig
Det er også basens oppgave å inspisere og følge opp prosjekter. Sørge for at oppdraget utføres i henhold til kontrakt og forventning, at det er rett mannskap på rett plass.

– Rapportering og tilrettelegging for prosjektleder er viktig, så ikke det blir feil videre i prosjektene.

Med så varierte arbeidsoppgaver, er det også ulike egenskaper som kreves for å jobbe i Drift og vedlikehold. Ola Lyngved ramser opp: 

  • Som brøytebilsjåfør må du være tålmodig, og ha godt pågangsmot! Bilistene blir aldri fornøyd, og ofte snør veien igjen bak deg.
  • Man må være fleksibel, det er ikke så lett å planlegge – og været kan ofte bestemme.
  • Vi kommer opp i mange ulike trafikksituasjoner når vi er ute og brøyter eller strør, som ulykker eller folk som har kjørt seg fast. Så da må man håndtere det, kunne takle utfordringer og være løsningsorientert.
  • Plutselig dukker det opp nye prosjekter. Da må man være allsidig og kunne klare å omstille seg og kunne utføre alle arbeidsoppgaver vi blir utfordret på.
  • Det er også en fordel å være litt fleksibel med tanke på arbeidssted.

Drift- og vedlikeholdsarbeiderne har gjerne ulik bakgrunn. Mesta sørger for nødvendige kurs og opplæring. 

– Men førerkort må man ha. Og fagbrev som anleggsmaskinfører er nyttig.

mesta_sognefjellet_005.jpg

Viktig jobb
Lyngved kjenner at det er en viktig jobb han gjør.
– Vi sørger for at folk kommer trygt fram, og hindrer ulykker. Det er et viktig samfunnsansvar å holde veiene åpne. 

Det er prosjektleder Vidar Sanden enig i, som også er med på inspeksjonen på Sognefjellet denne dagen.
– Samfunnsmessig er det en viktig jobb vi gjør. Og det at Mesta er en arbeidsplass og aktør i lokalsamfunnet som finnes for oss som bor såpass grisgrendt til, det gir motivasjon for å levere gode resultater, sier Sanden.

45-åringen har jobbet i anleggsbransjen siden han tok sin første sommerjobb og reise hjemmefra som 14-åring. Han begynte å jobbe fast på anlegg da han var 18, og begynte med arbeidsledelse som formann og anleggsleder fra han var 25. De siste ti årene har han jobbet i Drift og vedlikehold i Mesta.

Som prosjektleder må man like at det er hektisk og skjer ting til alle døgnets tider. Man må ta mange avgjørelser på kort tid, planlegge og tilrettelegge, ha styr på økonomien, og alltid lete etter muligheter for å løse ting.

Vidar Sanden (45) prosjektleder Drift og vedlikehold

Godt samhold
Sanden synes det gode samarbeidet i avdelingen er givende: – Vi er ett team, med ulike roller. Alle er avhengig av at det virker i alle ledd. Ingen klarer alt alene, så man må spille på egenskapene til dem du har rundt deg. Det er selvsagt ekstra gøy når man lykkes og oppnår gode resultater, sier prosjektlederen.

Også Ola Lyngved synes noe av det beste med jobben er samholdet blant kollegene. – Det er hyggelige folk! Noen av oss har jobbet sammen i over 15 år og er gode venner. Det er mye godt humør, og litt tullprat i ny og ne. Vi har det gøy på jobben!

Er du vår nye bas eller prosjektleder?

Send oss en åpen søknad
Teamtailor

Karrierenettsted fra Teamtailor